Sökmotoroptimering

Har du någon gång undrat varför viss sidor rankar högre än andra på Google. Vad är det som bestämmer att en sida ska komma först i ett sökresultat? Naturligtvis är det Google som bestämmer vad som ska komma först. Men utanför Google så finns det en hel marknad för folk som arbetar med att få in upp sina sidor först i sökresultaten, detta kallas seo. Att ligga i topp på ett ord som många besöker har väldigt m,ånga fördelar. Du behöver inte betala annonseringspengar, enkelt sagt skulle man kunna säga att du ”piggy-backar” vilket betyder att du utnyttjar på Googles sökmotor för att uppnå det du vill med din sida. Att göra seo är oftast kopplat till att du säljer något. Detta då du genom sökmotoroptimering kan få ge din sida en sådan mängd besökare att det blir lönsamt och du kan därefter driva ett företag baserat på den trafik. du får in. Det blir att räkna på vad du säljer i förhållande till den insats med besökare som den byrå som hjälper dig med sökmotoroptimering gör.

Fördelar med SEO

Fördelarna med SEO är väldigt många men den kanske allra viktigaste är att det är ett VÄLDIGT kostnadseffektivt sätt att göra reklam för din sida. Du kan räkna med att den kostnad du har för att få in en kund till din sida om du använder är SEO, är i snitt ca 10% av den kostnad du får betala för onlineannonsering och andra display nätverk.

Väljer du att jämför mot papper och print  är det svårt att mäta den exakta effekten något som är lättare online. Däremot är priserna såpass mycket högre vilket gör att ration SEO VS. Papper och print är ca en till hundra. Alltså kostnaden för reklam för SEO är ca 1% av den som går att mäta från tryck media. Går vi över till reklam på TV och RADIO så är kostnaden ännu lägre, då dessa medium är de dyraste när det gäller att göra reklam.